Wednesday, January 15, 2014

CARA JAGA JANTUNG ANDA #17

Views
ASSALAMUALAIKUM ... SALAM TENGAH HARI . ENTRY KALI NI TENTANG JANTUNG .. MAK HARRA ADALAH PESAKIT JANTUNG SO HARRA NAK LAH MAK HARRA SIHAT KERANA JANTUNG TU NADI KITA .. SEMESTINYA HARUS DI JAGA DENGAN TELITI KAN.
NI INFO YANG BERGUNA UNTUK PESAKIT JANTUNG .

                                                                                       GAMBAR DARI GOOGLE
1 . Gerakkan Tubuh dengan bersenam secara teratur
Bersenam sangat penting bagi jantung kerana membantu mengurangkan risiko kemunculan penyakit jantung . Selain itu , sukan juga akan membantu menjaga berat badan pada tahap yang sihat sehingga membuat jantung tetap dapat mengepam dengan berkesan .

Sukan tidak harus berat . Jalan santai , membersihkan rumah , ataupun melakukan sukan lain yang tidak sukar untuk dilakukan .

2 . Mengambil Makanan Sihat
Mengambil makanan sihat setiap hari akan menjaga jantung tetap sihat . Pilihlah makanan yang rendah kolesterol , rendah lemak , dan juga rendah garam agar kesihatan jantung tetap terjaga dengan baik .

Selain itu , tambah sayur-sayuran , buah , susu , serta biji - bijian ke dalam diet harian.Sesekali anda boleh makan sesuai keinginan , namun selebihnya anda perlu mengambil makanan yang sihat yang sesuai dengan keperluan jantung .

3 . Elakkan Tabiat Merokok
Semua orang tahu bahawa merokok merupakan kebiasaan buruk yang merugikan kesihatan anda dan orang lain .
Namun , banyak yang tidak menyedari bahawa merokok boleh berpengaruh terhadap pembuluh darah dan jantung . Jika ingin jantung tetap sihat , maka hindarilah kebiasaan merokok .

4 . Lakukan Pemeriksaan Kesihatan secara Teratur
Rutin melawat doktor untuk melakukan pemeriksaan kesihatan merupakan perkara penting yang perlu anda lakukan .

Tekanan darah dan kadar kolesterol merupakan perkara penting yang harus dikawal secara rutin agar kadarnya tetap rendah untuk memastikan jantung tetap sihat . Lakukanlah pemeriksaan rutin agar dapat memastikan keadaan kesihatan jantung anda .

5 . Membuat Makanan Sendiri
Daripada bergantung makan di luar sepanjang masa atau membeli makanan siap saji , memasak rumah anda sendiri . Hal ini membolehkan anda untuk benar - benar mengawal apa yang masuk ke hidangan anda sehingga anda boleh memastikan anda menggunakan hanya bahan terbaik .

6 . Makanlah buah - buahan dan sayur - sayuran
Makanlah buah - buahan dan sayur - sayuran yang banyak mengandungi pelbagai vitamin yang diperlukan jantung anda seperti bayam , buah avokado serta kacang - kacangan serta kurangkan makanan yang mempunyai kadar kolesterol yang sangat tinggi .

7 . Mengurangkan Minum Alkohol
Anda sebaiknya mengurangkan atau bahkan tidak minum - minuman yang mengandungi alkohol . Ini kerana minuman beralkohol mampu merosakkan otot jantung anda .

8 . Makanlah Kacang - kacangan Sihat
Gantilah cemilan anda dengan memakan kacang yang semula jadi dan menyihatkan . Kacang almond , walnut , dan kacang - kacangan lain telah terbukti dapat menurunkan kolesterol LDL ( kolesterol jahat ) dalam aliran darah .

Kacang mengandungi kalori yang tinggi , jadi jangan berlebihan dalam mengonsumsinya.Cukup mengambil sedikit kacang dalam sehari dapat membantu melindungi jantung dengan lemak yang sihat .

9 . Minumlah Teh Hijau Tanpa Gula , Tinggalkan Minuman Bersoda
Seduhlah sendiri teh hijau dan bawa ke mana-mana anda pergi , baik itu ke pejabat atau sekadar berkunjung ke taman.Teh hijau mengandungi antioksidan yang baik bagi kesihatan jantung dengan cara menghalang kerosakan pembuluh darah .
Minum dua cawan teh hijau tanpa gula sehari telah terbukti mempunyai manfaat untuk melindungi kesihatan jantung .

10 . Tidur Malam Berkualiti
Kajian telah menunjukkan bahawa kurang tidur pada malam hari boleh menyebabkan kerosakan jantung . Kesibukan kerja boleh membuat jumlah jam tidur di malam hari berkurang.Kurang tidur menyebabkan anda mempunyai risiko dua kali ganda terkena serangan jantung . Tidurlah selama 8 jam penuh , beberapa orang mungkin perlu lebih dari 8 jam .

Tidur adalah saat di mana badan memulihkan dirinya sendiri . Jika susah tidur , cubalah lakukan latihan pernafasan sebelum mematikan lampu . Orang yang mendapatkan tidur cukup berat badannya lebih terkawal dan mempunyai kesihatan yang lebih baik .

Demikian 10 Tips Menjaga Kesihatan Jantung Anda Segera praktikkan aga jantung anda dapat berfungsi dengan baik . thanks :)

Domain dan Hosting oleh Hosting Rajawali - Social blogging in Malaysia Oneblogsocial

No comments:

Post a Comment